Tubeconin tuolla puolen

(Katri Kujanpää, julkaistu UA:ssa 4.9.2015)

Katselin 8-vuotiaan poikani kanssa Ylen taltiointia Tubecon-tapahtumasta, loppuunmyydyltä Hartwall Areenalta. Tiedätte varmaan tapahtuman? No, vitsi vitsi, ette tietenkään tiedä kun en itsekään tiennyt muutamaa kuukautta sitten. Kyseessä on Pohjoismaiden suurin Youtube-yhteisön tapahtuma, joka järjestettiin nyt toista kertaa, myytiin loppuun (10 000 lippua) ja laajenee seuraavaksi Tukholmaan. Että semmoiset pienet kekkerit.

Palkintojenjakoa (vuoden tubettaja, vuoden vloggaaja jne.) seuratessamme poika luetteli kaikki lavalle tulleet tubettajat nimi nimeltä järjestyksessä samaan tapaan kuin itse aikoinani Dingon ja Yön jäsenet. Ja minä tunsin ylpeyttä itsestäni, koska en ollutkaan ihan pihalla, tunnistin joukosta Lakon, Herbalistin ja Deatan. Älkää kysykö enempää.

No mutta, entä sitten ajattelette, nuorisokulttuuri on oman aikansa kulttuuri ja sukupolvien välillä pitää olla kuiluja, mielellään useita, muuten maailma ei kehity. Mutta, oletteko ajatelleet tätä tasa-arvon näkökulmasta? Siis Youtubea? Tai mitä tahansa maksutonta julkaisualustaa?  Kuka tahansa voivat katsella vlogiasi miltei mistä maailman kolkasta tahansa. Ei rajoja.  Kuka tahansa voi julkaista mielipiteitään, elämäänsä, itselleen tärkeitä asioita. Toki niin hyvässä kuin pahassa mutta miettikää, sitä hyvää ja sitä globaalia tasa-arvoisia mahdollisuuksia.

Ja tästä tajunnanvirtainen sivujuonne ja hyppäys pakolaiskeskusteluun. Lähinnä siksi, jos joku miettii, että miten niin kaikki pääsisivät YouTubeen.

Helsingin Sanomat kertoi jo vuonna 2011 matkapuhelinliittymien määrän nousevan markkinatutkija Wireless Intelligencen ennusteen mukaan sen vuoden lopussa yli 6 miljardiin liittymään. Liittymiä lienee nyt enemmän kuin meitä ihmisiä tällä pallolla. Viime vuonna arviolta kolmella miljardilla ihmisellä oli pääsy internettiin ja määrä kasvoi kohisten.

Joidenkin mielestä oikealla pakolaisella ei voi olla kännykkää, iPhonesta puhumattakaan. Siis oikeasti? Mihin te luulette Nokian puhelimiaan myyneen huippuvuosinaan? Suomen rajojen sisällä vai? Tai missä ne kaikki liki kaksi miljardia vuosittain myytyä matkapuhelinta ovat? Sen lisäksi, että hävettää kaikkien niiden puolesta, jotka vastustavat mustavalkoisesti tätä aikaa ja ihmisten auttamista, hävettää ylemmyydentuntomme, vaikka emme siirtomaavalta olekaan. Kyllä, nykyään myös muilla kuin länsimaisilla ihmisillä on kännyköitä. Ollut jo pitkään. Ja kyllä, siitä huolimatta meidän tulee auttaa heitä.

****

Olemme Kankaanpäässä viettäneet tällä viikolla Pohjois-Satakunnan Taideviikkoa, Hörhiäisviikoksikin kutsuttua kulttuurirupeamaa. Tapahtumia on ollut moneen makuun ja tänään valitaan jälleen vuoden Hörhiäinen ja kuunnellaan Pientä Yösoittoa Kankaanpään Musiikkiopistolla. Mutta, ennen tätä on luvassa jännitysnäytelmä. Tänään illalla puoli kuudelta nähdään näet Kankaanpään pesäpallostadionilla melkoista laatupesäpalloa kun perinteinen lehdistö- valtuusto pesäpallopeli vihelletään käyntiin. Joten tervetuloa katsomoon, pelin viihdearvo on jälleen melkoinen josko hieman kyseenalainen!