Syyspiirikokouksen kannanotto 16.11.

SATAKUNNAN SOSIALIDEMOKRAATIT RY

PIIRIKOKOUKSEN 16.11.2012 JULKILAUSUMA

SATAKUNTA ON SUOMEN SOSIALIDEMOKRAATTISIN MAAKUNTA

Satakunta on käytyjen kunnallisvaalien jälkeen Suomen sosialidemokraattisin maakunta 26.3 %:n kannatuksellaan. Tämä on ensimmäinen kerta, kun nousimme ykköseksi puoluepiireistä. Siitä on syytä olla ylpeä ja kiittää kaikkia äänestäjiä, kannattajia, ehdokkaita ja vaalityöntekijöitä. Satakunnan Sosialidemokraatit ry. katsoo, että tuloksen tulee näkyä myös valtakunnallisia luottamuspaikkoja täytettäessä.

SUKUPOLVIEN YHTEISTYÖTÄ

Tuoreessa tutkimuksessa sekä nuoret että vanhat toivoivat enemmän mahdollisuuksia tutustua toisiinsa (Allianssi ry ja valtaa vanhuus –kampanja). Nämä toiveet voivat toteutua auttamalla toinen toista sukupolvea. Vanhusten yksinäisyys voi helpottua ulkoiluavulla, tietoteknisenä apuna tai vaikkapa kauppareissuilla. Vanhempi väestö voi puolestaan vierailla koulutunneilla kertomassa menneistä historian tunneilla, opettaa unohdettuja työtapoja tai perinneruokien tekemistä. Tapoja on jo varmasti olemassa, mutta tutkimustulos antaa uusille ideoille ja tavoille hyvän pohjan. Satakuntaliiton vanhusneuvosto voi kutsua koolle alan järjestöjä ja toimijoita miettimään miten Satakunta voisi olla edelläkävijä sukupolvien yhteistyötä edistettäessä.

VT 8 PERUSPARANNUSTYÖT KÄYNTIIN – ELINKAARIMALLIA POHDITTAVA LOPPURAHOITUKSEN YHTENÄ VAIHTOEHTONA

Satakunnan Sosialidemokraatit ry. ilmaisee suuren huolensa siitä, että vt. 8 kokonaissuunnitelmaa aiotaan mahdollisesti karsia. Jo nykyinen hankekokonaisuus on riisuttu versio. Ymmärrämme valtiontalouden tiukkuuden, mutta se ei saa johtaa järkevien hankkeiden karsimiseen . Työt on laitettava käyntiin heti. Koko hankkeen loppuun saattamiseen tulee miettiä vaihtoehtoisia rahoitusmalleja mm. elinkaarimallia.

Porissa 16.11.2012

Satakunnan Sosialidemokraatit ry.