Suomen paras puolue?

(Petteri Lahti, julkaistu UA:ssa 26.2.2016)

Alkanut vuosi on koko kansaa koskettavien vaalien suhteen välivuosi, joten meillä sosialidemokraateilla on tämä vuosi aikaa virittää järjestökoneistomme toimivaksi sekä lähestyviä kuntavaaleja että tulevan helmikuun puoluekokousta ajatellen. Unohtamatta tietenkään vuoden  2017 syksylle suunniteltuja maakuntavaaleja, joiden toteutumisesta on tällä hetkellä liikkeellä monenlaista näkemystä.

Puhumme usein järjestökoneemme virittämisestä, mutta kuinka tarkkaan olemme miettineet, minkälaiseksi se pitäisi sitten virittää? Jokaisella puolueella on omat ominaispiirteensä, sekä hyvät että vähemmän hyvät, joten peilataanpa omaa liikettämme hieman suomalaiseen puoluekenttään.

Perussuomalaiset julistavat Timo Soinin suulla olevansa Suomen paras toripuolue. Tässä on kieltämättä perää, mutta löytyykö heidän työkalupakistaan mitään sellaista, mitä SDP:n jäsenistöltä ei löytyisi? Väitän, että ei, joten mielestäni mikään ei estä, että parhaan toripuolueen viittaa kantaisi tulevaisuudessa SDP.

Kokoomuksesta puhuttaessa usein nousee esiin heidän imagonsa menestyvien ihmisten puolueena. Kokoomuksen imago oli puolueen pitkäaikaisen puoluesihteeri Taru Tujusen sekä mainostoimistokumppanien luomus. Työväenpuolueretoriikka nosti Kokoomuksen aina valtakunnan ykköspuolueeksi, mutta nyky-kokoomusta ei oikein tuohon työväenpuoluemuottiin saa. Miksipä siis SDP ei voisi olla imagoltaan se kiinnostavin, kaikkien suomalaisten hyvinvoinnista huolehtiva liike?

Keskustan voima piilee maakunnissa, mutta Sipilän keskustalaisuus on toista, mihin perinteiset alkiolaiset keskustalaiset ovat tottuneet. Oikeudenmukaisuus, demokratian toteutuminen mahdollisimman laajasti sekä  alueellinen tasa-arvo ovat asioita, joita keskustan perinteinen äänestäjäkuntakin arvostaa. Mikään ei siis estä maakuntien liikkuvien äänestäjien siirtymistä SDP:n taakse.

Verkkomaailma ja sosiaalinen media ovat tulleet jäädäkseen. Vaaleja ei voiteta sosiaalisessa mediassa, mutta ilman sosiaalista mediaa vaalit voidaan hävitä. Puolueemme näkyvyys verkossa on toki kohtuullisen hyvällä tasolla tällä hetkellä, mutta tässäkin asiassa voimme olla joka päivä hieman parempia. Puolueista vihreiden innovatiivisuus sosiaalisessa mediassa sekä perussuomalaisten systemaattisuus verkkokeskustelussa ovat asioita, joita meidän on syytä benchmarkata, mikäli haluamme olla parhaita.

Muista puolueista esiin voisi nostaa vasemmistoliiton kyvyn uudistua. Li Anderssonin suurella todennäköisyydellä kesäkuussa puheenjohtajakseen saavan puolueen linja lienee jatkossa olevan entistä punavihreämpi. RKP:n ja kristillisten kohdalla vahvuus piilee jäsenistön sitouttamisessa. Kieli sekä kristillinen arvomaailma luovat puolueiden jäsenistölle kiinteän perustan.

Kilpailijoiden tekemisestä on paikallaan olla tietoinen, mutta kilpailijoita kopioimalla maksimaalinen lopputulos on yleensä toiseksi paras. Ollaksemme parhaita, meidän tulee katsoa pitkälle horisonttiin, ohi kilpailijoistamme. Ollaksemme parhaita, meidän tulee olla enemmän kuin edellä lueteltujen puolueiden parhaiden puolien summa. Sosialidemokraattisen liikkeen historia ja arvopohja antavat meille mahdollisuuden olla paljon enemmän.

Haluammeko me olla Suomen paras puolue? Ja kyllähän me haluamme.

Kirjoittaja on Länsi-Porin sosialidemokraattien puheenjohtaja ja sd. piirihallituksen jäsen.