Porttikielto Poriin – kiehtovaa katsottavaa

(Katri Kujanpää, julkaistu UA:ssa 20.2.2015)

Aluksi ajattelin suositella tv-viihdettä. Suomen elokuvasäätiön, Yleisradion ja AVEKin yhteinen dokumenttielokuvahanke dox@net ja Porttikielto Poriin. Kiehtova viiden lyhytdokumentin setti löytyy Yle Areenasta. Ohjaaja Susanna Kuparinen ja toimittaja Jari Hanska tallensivat viime kesän tunnelmia Suomi Areenassa. Omien sanojensa mukaan ”työryhmä lähti Poriin selvittämään, millaisissa tunnelmissa eliitti juhlii, kun maailma ympärillä vavahtelee. Ennen kaikkea työryhmää kiinnosti, millaiset asenteet ohjaavat Suomen eliittiä.”

Itse pidän Suomi Areenasta suunnattomasti. Kesällä 2007 olin jäänyt äitiyslomalle ja kiersin keskustelutilaisuuksia toveri Johanna Aution kanssa. Nautin jo silloin tunnelmasta ja siitä, miten ihmeessä onnistuttiinkin yhdistämään kesä, Pori ja yhteiskunnalliset aiheet. Suomi Areena onkin yksi joka kesän pakko käydä ja kokea-kohteista.

Porttikielto Poriin dokumenttia katsoessa tuli ristiriitainen olo. Olenko minä muka eliittiä? Tai kaikki ne tutut kasvot jotka dokumenteissa vilahtelevat? Monia tunnen oikein hyvinkin. Olenko minäkin päättäjänä vieraantunut jostain, kun en kokenut toimittajien työn käytännön toteutusta joka hetki asianmukaisena? Vai oliko se toimittaja, joka oikeasti teki työtään loistavasti vaikkakin yleisiä pelisääntöjä rikkoen?

En osaa vastata. Mutta työn laatu oli hienoa, kiehtovaa katseltavaa. Olkaa päättäjistä ja toimittajista mitä mieltä haluatte, mutta katsokaa. Joku siinä kaikessa toi ajatuksia koko yhteiskuntamme tilasta. Itselleni tuli ainakin sellainen olo, että viihdyttävyydestään huolimatta tekijöiden tavoite siitä jostain syvällisemmästä toteutui, vaikka en sitä vielä paperille osaakaan jäsentää. Kiitos siitä.

Jatkan kiittämistä, vaikka harmittaa. Harmittaa, koska Mikael Jungner jättää politiikan ja siirtyy viestintätoimisto Kreabin Suomen toimitusjohtajaksi.

Yhdistyksen puheenjohtajana pidin hänen työtään puoluesihteerinä arvossaan. Uusia ajatuksia, uusia näkökulmia aiheisiin ja kenttätyötä helpottavia työkaluja, ainakin minulle. Kansanedustajana hyviä avauksia, selvää puhetta, mielenkiintoista politiikkaa. Kiitos niistä. Toivottavasti Mikael ei täysin katoa puolueemme kartalta. Hänellä on meille vielä annettavaa.

Eduskuntavaaleihin on aikaa….paljon….siis mitä, kahdeksan viikkoa ja risat?! Mihin aika kuluu? Millä ihmeellä me kampanjatiimeissä jälleen taiomme sen ihmeen, jota vaalihumuksi kutsutaan. Tiedätte, mainokset some, teltat, soppatykit ja makkarat. Se koko sekava hässäkkä, joka jättää kuitenkin kampanjaporukalle upeita muistoja, joihin palataan vielä vuosikymmenien jälkeenkin.

Vaaliohjelmastamme voisi nostaa esille lukemattomia asioita. Itselleni tärkeimpiä kohtia on: ”Jokaiselle lapselle ja nuorelle on turvattava reilut lähtökohdat ja tasa-arvoiset mahdollisuudet oman elämänsä rakentamiseen – taustaan katsomatta. ” Se, mitä se itse kullekin tarkoittaa, siinä on eroja. Joten lopuksi suosittelen tutustumaan ehdokkaisiin. Kysykää heiltä, mitä itse kullekin tuo lause tarkoittaa. Saatte suuntaa siitä, mitä ehdokas ajattelee ihmiskuntamme tulevaisuudesta.

Katri Kujanpää
Kankaanpään Työväenyhdistyksen puheenjohtaja, SDP:n puoluevaltuuston jäsen