Kiitos Matti Vannekari

(Katri Kujanpää, julkaistu UA:ssa 4.3.2016)
Tiedättekö sellaisten tunteen, kun ihan yllättäen sinut valtaa hämillisen kiitollinen ja iloinen olo. Ja vielä ilman, että itselläsi olisi asiassa kovinkaan paljon osaa tai arpaa, oma pieni osuutesi toki muiden joukossa. Viime perjantaina minulla kävi näin, kun illalla avasin Facebookin ja silmiini osui toveri Matti Vannekarin Facebook-päivitys.

Matti pohdiskeli päivityksessään kyseisen päivän Uudessa Ajassa olleen Petteri Lahden kolumnin sisältöä ja siinä esillä ollutta järjestökoneen päivittämistä. Positiivisena esimerkkinä Matin pohdinnassa oli Kankaanpään Työväenyhdistys, jonka toimintaan hän on tutustunut eri vuosikymmeninä eri rooleissa alkaen jo 70-luvulta ja TSL:stä. Nykyisenä yhdistyksen puheenjohtajana tuo spontaani kehu arvostamaltani ihmiseltä tuntui todella hyvältä ja kannustavalta.

Kannustaminen tähän työhön, se syntyy kiitoksesta, tuloksista, ymmärryksen hetkistä mitä kaikkea voimmekaan yhdessä tehdä. Jokainen meistä tietää senkin hetken, kun tuntuu, että syy siihen, miksi tätä teemme on hukassa. Sitten tulee valo, ja joku kertoo sen jälleen. Tiedättekö, tästä löytyy yksi keino Petterin pohtimaan järjestökoneen virittämiseen. Tutustutaan ja kehutaan enemmän.

Mietin, että jos me tunnemmekin liian vähän toistemme toimintaa. Osa meistä tuntee toisensa esim. piiritasolla hyvinkin ja tapaa usein, mutta tajusin, että toisten puolueosaston toimintatavoista ei ainakaan minulla ole kovin kattavaa käsitystä. Minä tunnen ja tiedän tovereita ympäri maakuntaa, mutta en ole kovin syvällä siinä, millaisia järjestötyön muotoja, hyviä juttuja, meillä on olemassa.

Me saisimme toisistamme enemmän voimaa, jos osaisimme sitä ottaa ja osaisimme sitä hyödyntää. Niin minä ja me Kankaanpäässä saimme Matin tekstistä, siitä lämmin kiitos.

******

Suomen hallituksella on meneillään varhaiskasvatuksen asiakasmaksulain uudistus. Tavoitteena on lisätä kuntien asiakasmaksukertymää vuodesta 2017 alkaen 54 miljoonaa euroa. Uuden asiakasmaksulain on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2016 yhdessä päivähoidon asiakasmaksujen indeksikorotusten kanssa.

Korotukset ovat kovat, enimmillään jopa 22 %, jota esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitto pitää kohtuuttomana.  Eikä kyse ole vain ns. ”suurituloisten” perheiden maksujen korotuksesta, vaan enimmäismaksujen korotus kohdistuu suureen osaan lapsiperheistä. Keskituloisen perheen päivähoitomenot nousevat saattavat äkkiä nousta jopa 500 euroa/vuosi/lapsi, kahden lapsen osalta siis tuhat euroa vuodessa.

Sosialidemokraattinen valtuustoryhmämme esitti maanantaina kaupunginvaltuustolle, että mikäli Suomen hallituksen lakiesitys tulee hyväksytyksi, emme ottaisi korotuksia ainakaan täysimääräisesti käyttöön. Hyvillä mielin olen kuullut samanlaisia äänenpainoja muistakin ryhmistä, siksi uskon asian etenevän myötätuulessa eteenpäin.

Nämä päivähoitomaksujen korotukset ovat vain yksi esimerkki tavallisia kansalaisia kurittavista, mielestäni epäreiluista linjauksista. Ja lisää pesee kun keväthanget sulavat. Yhä useampi tulee havaitsemaan, että tällaista politiikkaa ei tehtäisi, jos SDP olisi hallituksessa. Ja yhtä useampi tulee ymmärtämään, mitä tämä todellakin tarkoittaa.

Kirjoittaja on Kankaanpään Työväenyhdistyksen puheenjohtaja.