Huhut kuolemastamme ovat ennenaikaisia

(Jukka Vilponiemi, julkaistu UA:ssa 6.3.2015)

Kaupungilla kulkee huhu, että tämä Uusi Aika lopettaisi ilmestymisensä eduskuntavaalien jälkeen. Sanottakoon se nyt tässä: Ei pidä paikkaansa. Huhut kuolemastamme ovat pahasti ennenaikaisia. Uusi Aika ilmestyy vaalien jälkeenkin aivan normaalisti.

Ensi vuoden keväänä tulee kuluneeksi 110 vuotta lehtemme perustamisesta. Tänään Uusi Aika viettää Työväenlehtipäivää. Siksi onkin hyvä vähän tarkastella työväenlehtien ja laajemminkin sanomalehtien tilannetta. Paperilehtien kuolemaa on ennustettu ja parikymmentä vuotta, mutta vaikka levikit ovat laskeneet, niin painetut lehdet ovat yleisesti ottaen jatkaneet elämäänsä.

Digitaalinen maailma valtaa kuitenkin koko ajan lisää tilaa. Paperilehtien verkkoversioiden suosio on kasvanut älylaitteiden mukana niin, että etenkin alle 30-vuotiaat lukevat lehtensä lähes pelkästään digitaalisessa muodossa.
Lehtitalot ovat itse vaikuttaneet kehitykseen tarjoamalla lukijoille ilmaiset verkkosivut, mikä on käytännössä ollut lehtien omien oksien sahaamista. Nyt kuitenkin yhä useampi verkkolehti on maksullinen, ja tämän vuoden aikana moni verkkolehti kätkeytyy maksumuurin taakse.

Painetulla lehdellä on kuitenkin jatkossakin oma roolinsa. Sen tehtävänä on tarjota lukijoilleen ns. hidasta journalismia, kun taas nopea uutisjournalismi jää radiolle ja televisiolle sekä verkkolehdille.

Erityisen paineen alla on poliittinen lehdistö, jota Uusi Aikakin edustaa. Maakuntien poliittisista lehdistä suurin osa on joutunut lopettamaan ilmestymisensä. Sosialidemokraattisia maakuntalehtiä on enää kaksi; Uuden Ajan lisäksi ilmestyy Pohjois-Karjalan viikkolehti Joensuussa, ja SDP:n pää-äänenkannattaja Demokraattikin on joutunut vähentämään ilmestymiskertojaan.

Demokraatin 120-vuotisjuhlanumerossa (27.2.) eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma (sd) totesi, että parlamentaarisen lehdistötuen poistaminen ja yhdistäminen puolueiden viestintätukeen oli onneton ratkaisu. Puolueet ryhtyivät käyttämään tukea omaan viestintäänsä, ja lehdille jaettavaa tukea vähennettiin oleellisesti. Heinäluoma oli aivan oikeassa. Siitä ratkaisusta alkoi poliittisten lehtien alasajo.

Mutta pienillä lehdillä on paljon muitakin uhkia. Esimerkiksi Porissa kaupunki päätti lopettaa ilmoitustensa julkaisun molemmissa työväenlehdissä. Uutta Aikaa julkaiseva Ajan Sana Oy valitti päätöksestä markkinaoikeuteen. Viime viikolla antamansa päätöksen mukaan markkinaoikeus kuitenkin hylkäsi valituksen, ja kaupunginvaltuuston päätös saa näin lainvoiman.

Myös Posti kiristää koko ajan ehtojaan. Uuden Ajan tilauksista suurin osa jaetaan varhaisjakelussa, mutta osan jakaa Posti päiväkannossa. Porissa painettavat lehdet on Postin jakelua varten kuljetettava Tampereelle, ja maaliskuun alussa kuljetusaikatauluja kiristettiin niin, että perjantaina ilmestyvän lehden pitää olla painettuna jo torstaina alkuillasta, jotta se ehtii ajoissa Tampereelle. Tämä taas merkitsee sitä, että Uuden Ajan sivujen pitää olla toimituksessa valmiina torstaina iltapäivällä hyvissä ajoin.

Uhista huolimatta Uusi Aika siis jatkaa ilmestymistään vaalien jälkeenkin osana moniarvoista mediakenttää. Se edellyttää kuitenkin uudistumista. Meidänkin aikomuksenamme on mm. uudistaa verkkolehteä tämän vuoden aikana vastaamaan paremmin nykyajan vaatimuksia.

Jukka Vilponiemi
Uuden Ajan päätoimittaja