Annetaan vanhuksille oikeasti arvokas vanhuus

Kun vanhuspalvelulaki astui voimaan, ajattelin, että on todella hienoa, että vihdoin viimein saamme maahamme yhdenvertaisen hoitotason maamme vanhuksille.

Ei kauaakaan kuin lain nurja puoli näytti mahtinsa. Kaikesta tärkein asia oli jäänyt kirjaamatta lakiin eli hoitajamitoituksen määrä vanhuspalveluissa. Tällä hetkellä kun seuraa valtakunnallista keskustelua hoitajamitoituksesta niin nyt ollaan kyllä menossa metsään oikein kunnolla. Hoitajamitoitusluvuissa ollaan nyt niin alhaalla, että vaikka haluaa tehdä työn kunnolla niin se alkaa olemaan mahdotonta. Itsekin hoitoalan ihmisenä olen useasti miettinyt kuinka kauan omat voimavarat tulevat riittämään, missä tulee seinä vastaan ja pitää myöntää itselle, että minäkin olen vaan ihminen.

Sipilän hallitus suunnittelee leikkaavansa vanhusten hoitoa 70 miljoonalla eurolla. Yhdeksi leikkauksen kohteeksi kaavailtu hoitajamitoituksen lasku 0,4, joka toisi laskelmien mukaan noin 35 miljoonan säästöt. Käytännössä tämä tarkoittaisi neljää hoitajaa kymmentä vanhusta kohti vuorokauden aikana kaikissa vuoroissa.

Valtaosa maamme vanhuksista asuu ympärivuorokautista hoitoa tarjoavissa hoitopaikoissa. Näihin yksiköihin tulee entistä huonokuntoisempia asukkaita, jotka eivät pärjää enää kotihoidon turvin kotona.
Mielestäni ympärivuorokautista hoitoa tarvitsevat vanhukset tarvitsevat hyvää hoitoa. Meidän tulee muistaa, että näissä yksiköissä hoidetaan niin eritasoisia vanhuksia. Joku asukkaista pärjää omatoimisesti, toinen tarvitsee apua päivittäisissä toimissa ja kolmas on täysin autettava. Jokainen näistä tulee hoitaa mahdollisimman hyvin. Näissä yksiköissä on toiminta-ajatuksena, että vanhukset tullaan hoitamaan omassa huoneessa, tutussa ympäristössä ja tuttujen hoitajien hoitaessa loppuun asti.

Uskallan väittää, että näillä nykyisillä mitoituksilla ei tulla sitä tahtotilaa saavuttamaan vaan nämä vanhukset tullaan loppuvaiheessa lähettämään sairaalatason hoitoon. Jokainen voi kuvitella kun vanhus lähetetään siitä tutusta ympäristöstä aivan uuteen paikkaan, jossa häntä odottaa uudet tuntemattomat hoitajat. Voimme jokainen kysyä itseltämme, näinkö haluaisimme, että omalla kohdalla toimittaisiin? Tällä menolla olemme menossa takaperin puuhun, eikä tästä tule hyvää seuraamaan.

Tässä taannoin sai lukea mieluisia uutisia Oulusta. Siellä on tehty päätös, että vaikka maamme hallitus tulisi laskemaan mitoitusta niin Oulun kaupunki ei lähde siihen mukaan vaan pitää mitoituksen ennallaan. Toivottavasti myös monet muut kunnat ottavat Oulusta mallia.

Toivon hartaasti, että maamme päättäjät heräävät, jotta hallitus tulee luopumaan vanhustenhoidon leikkauksista ja ennen kaikkea hoitajamitoituksen laskusta. Vanhuspalvelulakia tulisi myös tarkastella ja ehdottomasti sinne pitää tehdä lisäykset hoitajamitoituksista. Ympärivuorokautista hoitoa tarjoavien hoitopaikkojen hoitajamitoitus tulisi olla 0,6-0,65 tällä mitoituksella tulisimme turvaamaan vanhuksille tasa-arvoisen ja arvokkaan vanhuuden.
Arvokas vanhuus pitää olla itsestään selvyys yli puoluerajojen.
Annetaan vanhuksille oikeasti se arvokas vanhuus joka heille kuuluu!!!!

Marika Uimaluoto (SDP)

SDP piirihallituksen jäsen