Äänestämällä vaikutat/Carita Vainio

Mielenkiintoista pohtia tallattua elämänpolkuaan ja pohtia niitä risteyksiä matkansa varrelta, jolloin on valinnut poiketa tutusta ja turvallisen tuntuisesta reitistä. Pohtivan ja harkitsevan luonteeseen ei passaa se, että heppoisin perustein suuntaansa vaihtaa. Joskus on silti oltava rohkea. Tunnistan niitä risteyksiä, jotka valikoituna pohjustaneet kulkuani nykyisyyteen ja antaneet erityisen tunteen äänestämisestä. Parikymppisenä lähdin mukaan aktiivisesti yhdistystoimintaan muiden samanhenkisten nuorten kanssa. Meitä yhdisti työskentely samalla alalla ja löysimme yhtäläisyyksiä asioista, joita olimme itse kukin kohdanneet työpaikoissamme. Ideoimme, miten saisimme alan nuoria mukaan toimintaan, kehittämään pienipalkkaisten naisten työskentelyyn liittyviä seikkoja. Paikalliseen ammattiosastoon perustettiin nuorisojaosto ja näin toimintaan tuli uudenlaista näkemystä uusien ihmisten ajatusten myötä. Kuten yleensä elämässä, ajatusten saattaminen teoriasta käytäntöön ei ollut yksioikoista. Lyhyen kaavan kautta; uusina toimijoina olimme tilanteessa, jossa päädyimme äänestämään. Ja äänestimmekin aika monessa vaiheessa. Silloisessa ammattiliitossa oli meneillään muutosvaihetta, jossa pienet ammattiosastot yhdistivät voimansa suuremmiksi. Oli tapahtumassa uudistumista, meistä riippumatta, ja tuossa ajassa satuimme olemaan mukana luomassa toisenlaisia toimintatapoja. Pohdimme monesti äänestyksiä, sen oikeuksia ja myös vapauksia. Oikeus äänensä antamiseen! Vapaus valita äänestämällä! Vastuunkokemusta, jonka kanssa on oltava myös ihan itsekseen. Äänestysten tuloksena aloimme rakentavalla yhteistoiminnalla puuhata uuden alueellemme perustetun ammattiosaston parissa. Hyvä ja toimiva siitä tuli! Monet meistä tulivat toimimaan paikoissa, joissa oli mahdollista vaikuttaa yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Niissä paikoissa myös äänestimme, erilaisten asioiden puolesta. Vielä nytkin, yli 5-kymppisenä, äänestystilanne sekä sen jälkeinen tunne on jotain hyvin aitoa! Paluu nuoren naisen tuntemuksiin, jolloin koin oikeasti äänelläni olevan merkitystä! Nyt olemme taas tilanteessa vaalien lähestyessä, jolloin äänestäjät on saatava herätettyä! Miten tässä hektisessä ajassa saamme viestitettyä äänestämisen oikeuden sekä velvollisuuden tämän oikeuden vaalimiseen ääntä käyttämällä. Vaalien äänestysaikana mahdollisuus ottaa kantaa, mieluiten vielä harkitusti. Tulosten valmistuessa vastuu onkin, äänestystulosten mukaisesti, siirretty valituille ja se on siinä sitten! Millaisia kokemuksia jää äänestävälle? Tärkeää, sikses!